Recent Works

Lorem ipsum ex vix illud nonummy, novum tation et his. At vix scriptaset patrioque scribentur, at pro fugit erts verterem molestiae, sed et vivendo ali Lorem ipsum ex vix illud nonummy, novum tation et his. At vix scripta patrioque scribentur...

La tecnologia pel canvi educatiu

Home/Sin categoría/La tecnologia pel canvi educatiu

La tecnologia pel canvi educatiu

La Tecnologia pel Canvi Educatiu

Segurament a hores d’ara tothom sap de la importància de promoure i generar un canvi educatiu pels alumnes d’avui i d’un futur no massa llunyà. Un canvi que situï a l’alumne en el centre del procés d’aprenentatge, on ell en sigui el protagonista i vagi vivint experiències i vivències, proposades i guiades pel docent, que el facin créixer i desenvolupar-se de forma integral. Un canvi que ensenyi a viure el món d’avui i el de demà, no el d’ahir, on es plantegin, treballin i assimilin aprenentatges significatius que siguin útils i es puguin aplicar al llarg de la vida. Un canvi que no es focalitzi en la memorització, repetició i mecanització de conceptes i dades, sinó en l’adquisició d’una sèrie de destreses i habilitats per formar-se com a persones competents en tots els camps.

Un canvi d’aquesta magnitud requereix tenir en compte molts aspectes, i sense cap mena de dubte, la tecnologia n’és un d’ells. Actualment vivim l’era digital, on la tecnologia té un paper principal al dia a dia de tots els ciutadans. Els joves i adults l’utilitzen per treballar, per esbargir-se, per comunicar-se i per aprendre, entre altres, i els infants neixen i creixen rodejats d’ella. És la seva plataforma, és el seu medi, són les seves eines… prous motius com per pensar a incorporar-la a l’aula.

La tecnologia, ben utilitzada, aporta molts beneficis. És una eina molt poderosa i amb un gran poder d’atracció. Ara bé, no ens hem de deixar enlluernar per la gran quantitat d’eines, programes i aplicacions de què disposem actualment al mercat i perdre de vista l’objectiu pedagògic. Tota dinàmica, activitat, repte o problema té un objectiu de fons que ha estat pensat, reflexionat i elaborat prèviament a l’execució d’aquesta. Un objectiu establert d’acord a unes necessitats detectades o a uns aprenentatges que es volen treballar. Així doncs, estaríem cometent un greu error si primer penséssim quina eina o aplicació volem utilitzar i a partir d’aquí plentegéssim l’objectiu a desenvolupar. La tecnologia no ens ha de marcar l’objectiu, sinó que ens ha d’ajudar, si és necessari (no sempre ho és), a aconseguir l’establert basat en el criteri pedagògic.

Us mostrem a continuació un recull personal d’eines TIC que poden ajudar que es produeixi aquest canvi educatiu que busquem. Són eines molt potents però alhora perilloses si se’n fa un ús indegut i la seva finalitat no és la correcta. Us animem a que les proveu i experimenteu, remarcant la importància de l’objectiu pedagògic de fons. Abans que robots som persones!

  1. Kahoot: Eina que et permet fer qüestionaris de forma gamificada a través de les TIC per tal que els alumnes responguin de manera ràpida i correcte. Pots connectar tota l’aula a la mateixa partida i dissenyar moltes activitats. Motivació i ganes garantides! Requereix ordinador del docent i dispositiu mòbil (ordinador, tauleta o telèfon) per a cada alumne.
  2. Edpuzzle: Crear “classes” virtuals a les quals els alumnes s’hi poden afegir mitjançant un codi. Adjuntant vídeos a les classes aconseguim que els alumnes els puguin mirar i contestar les preguntes que s’hagin plantejat. Et permet a més editar-los per tal d’adaptar-los al teu context. Requereix ordinador del docent i dispositiu mòbil (ordinador, tauleta o telèfon) per a cada alumne.
  3. Co-rubrics: Extensió de Google que permet crear rúbriques d’avaluació. Aquestes es poden enviar als alumnes i rebre’n la resposta. Requereix ordinador del docent i dispositiu mòbil (ordinador, tauleta o telèfon) per a cada alumne.
  4. Plickers: Crear qüestionaris que els alumnes responen a través d’una cartolina amb un codi QR. El docent escaneja les cartolines alçades dels alumnes i obté les respostes a l’instant. Molt pràctic i senzill. Requereix telèfon mòbil del docent i cartolines Plickers.
  5. Remind: “Whatsapp educatiu”. Comunicar-te amb alumnes i pares de forma unidireccional. Només el creador del grup pot escriure. No es mostren dades personals doncs t’afegeixes al grup a través d’un codi pin. Requereix telèfon mòbil per a cada usuari.
  6. Google drive: Eines de Google online com el processador de textos, full de càlcul o les presentacions en diapositives. Requereix ordinador o tauleta.
  7. Skype o Hangout: Eines per fer videoconferències amb altres persones estiguin on estiguin. Un exemple que demostra que l’aula no són simplement les quatre parets del centre, sinó tot el món. Requereix algun dispositiu tecnològic o mòbil.
  8. Glogster: Creació de pòsters amb paraules, imatges, vídeos, sons… tot i més. Ideal per treballar originalitat i creativitat donant llibertat als alumnes. Requereix ordinador.

I vosaltres què en penseu de la tecnologia pel canvi educatiu? Coneixeu o utilitzeu alguna eina TIC diferent que us funcioni?

2017-03-14T13:24:17+00:00 gener 11th, 2016|0 Comments