Recent Works

Lorem ipsum ex vix illud nonummy, novum tation et his. At vix scriptaset patrioque scribentur, at pro fugit erts verterem molestiae, sed et vivendo ali Lorem ipsum ex vix illud nonummy, novum tation et his. At vix scripta patrioque scribentur...

Creativitat, repte i oportunitat

Home/Sin categoría/Creativitat, repte i oportunitat

Creativitat, repte i oportunitat

Mirem una mica enrere i ens situem al segle XIX, època de la Revolució Industrial, on es buscaven persones mecàniques i repetitives, tallades per un mateix patró que sabessin fer la tasca encomanada de forma ràpida i eficient. Pensar no els servia de res, no era necessari, i molt menys crear. Simplement s’havien de limitar a repetir una i altra vegada la seva funció per tal de perfeccionar-la i fer-la millor, més ràpid i més vegades. La societat d’aquella època premiava les persones que seguien tot el que es deia fil per randa i castigava aquelles que ho plantejaven o feien diferent, els que sortien del camí.
L’educació d’aleshores es basava en la idea d’un món igual i tancat, no canviant i ple de certeses, provocant que la creativitat es deixés de banda ja que era totalment inútil. El docent era el gran guru que tenia tots els coneixements i els traspassava als seus alumnes, que a base de repetició, memorització i mecanització havien d’assimilar. Els continguts, les activitats, les respostes i fins hi tot les opinions i punts de vista ja estaven establerts i fixats, impedint així que els alumnes plantegessin altres camins o possibilitats, creant una societat igual, amb un sol color predominant.
No obstant, el món actual ja no s’assembla al d’aquella època. Les necessitats han canviat i la forma de vida és molt més avançada gràcies a l’aparició d‘Internet i a l’evolució de la tecnologia. A més, l’arribada d’aquesta famosa crisi econòmica ha fet que totes les seguretats que teníem anys enrere, formació acadèmica, feina i lloc de residència, entre altres, hagin esdevingut incerteses. Així doncs, davant d’aquest món incert, hem de seguir educant a tots els alumnes amb una única direcció? Han de seguir aprenent a base de repetició, mecanització i memorització? Els hem de marcar un sol camí a seguir com a únic i correcte? Tal com diuen Batet, M. , Ponti, F. i Segarra, E. “el problema no és que la forma de vida i les necessitats actuals siguin diferents, l’error recau en educar a les noves generacions amb vells paradigmes totalment obsolets”.
El món actual es basa en la imaginació, innovació i creació. En buscar camins alternatius a tots els que ja estan fets, en trobar solucions adverses i diferents a aquelles que ja hem plantejat anys enrere. Es tracta de ser diferent, d’aportar quelcom nou que ajudi a la societat, de reinventar allò que ja està fet dotant-lo d’un plus extra. I tot això s’aconsegueix entrenant-se. Si, entrenant-se.
La creativitat, entesa com a “la capacitat per a tenir idees originals i aportadores de valor” (Batet, M. , Ponti, F. i Segarra, E. 2015) no és una capacitat innata. Tal com diu Ken Robinson “el creativo no nace, se hace”. Hem de treure’ns del cap falsos mites que diuen que la creativitat es porta a dins quan es neix. Aquesta es pot i s’ha de treballar si volem aconseguir millora, però per fer-ho hem de tenir en compte nombroses consideracions. D’entrada, crear un ecosistema creatiu en el qual s’afavoreixi la seva pràctica, que consisteix, entre moltes altres coses, a treballar preguntes obertes amb els alumnes, acceptar diferents vies i camins per arribar a la resolució del problema, no castigar l’error sinó entendre’l com a una oportunitat per aprendre, incentivar que pensin diferent, tractar temes motivadors, que el docent prediqui amb l’exemple i donar llibertat per l’elecció.
Així doncs, ajudem a les noves generacions a estar preparades pel món del present i del futur i no pel del passat. Treballem la creativitat des de les primeres edats per aconseguir que els alumnes tinguin la capacitat de resoldre diferents situacions de diferents maneres. Lluitem per formar a persones innovadores, curioses, inquietes i creatives. Vetllem pel seu futur i pel de tots nosaltres.
(Foto/ Flickr:@Noelle Buske)

2017-04-27T15:18:00+00:00 desembre 28th, 2015|0 Comments