Recent Works

Lorem ipsum ex vix illud nonummy, novum tation et his. At vix scriptaset patrioque scribentur, at pro fugit erts verterem molestiae, sed et vivendo ali Lorem ipsum ex vix illud nonummy, novum tation et his. At vix scripta patrioque scribentur...

Blog

Home/Blog
Blog 2017-06-05T08:56:16+00:00
Què és MakeIt! Education?

BLOG


L’espai de reflexió i participació al voltant de l’educació i l’aprenentatge!

L’estiu a Make It! Education

juny 29th, 2016|

L’estiu ja ha arribat a les escoles i als centres educatius. Ara és temps de casals d’estiu, colònies, campus esportius, entre d’altres propostes educatives pels més joves de la família. Temps per estar a la vora dels més petits per compartir estones, experiències, viatges, lectures i tot allò que durant l’any és més difícil de fer a causa de no poder conciliar les responsabilitats professionals amb les familiars.
Des de Make It! Education us volem informar que no ens hem aturat. Volem que estigueu assabentats que ens trobem en un moment de construcció de nous projectes que properament compartirem amb tots vosaltres. Per aquest motiu, volem desitjar-vos un merescut estiu en companyia dels que més estimeu i dels que us fan costat, però també per què recarregueu les bateries que el proper curs us empenyeran a volar més alt, a proposar i iniciar canvis en els vostres centres i en vosaltres mateixos. Des de MakeIt! Education us volem dir que vosaltres, les i els docents que cada dia feu de la vostra feina un estil de vida tant a dins com a fora de les aules, sou el motor que feu possible una educació a l’alçada dels milers d’alumnes que tenim a les aules. Per això, us convidem a formar part del moviment que properament iniciarem, perquè el present i el futur de l’educació depèn en gran mesura de tots nosaltres.
Nosaltres ens aturarem el just i necessari aquest estiu, perquè creiem que la nostra responsabilitat vers vosaltres però sobretot pels alumnes, ens fa continuar creant i consolidant els projectes que el curs que veuran la llum. Veureu que durant el mes de Juliol ens mourem una mica pel territori iniciant, assessorant i co-creant projectes de canvi i transformació pedagògica. Són les llavors de tot el que vindrà.
Si voleu saber-ne més de tot el que vindrà, només heu d’estar atents i pensar aquelles coses que feu que per vosaltres signifiquin sortir de la caixa. Exemples concrets de pràctiques, dinàmiques, activitats, metodologies que porteu a terme i que surten del que és comú des d’un enfocament d’aprenentatge tradicional. Més endavant us explicarem com tot això encaixa en un projecte concebut per nosaltres i destinat a vosaltres. No patiu. Aviat tindreu notícies nostres.
Els projectes, les propostes i els creadors de Make It! Education us desitgem unes MOLT BONES VACANCES!!

Flipped Classroom, un fil per estirar

maig 11th, 2016|

Des de fa uns anys, el nom de Flipped Classroom o classe capgirada es llegeix i s’escolta per les comunitats educatives que es mouen per les últimes tendències en innovació educativa. Segurament molts no saben què és ni les possibilitats que planteja. D’altres saben que és una “nova” metodologia perquè els alumnes aprenguin de manera “diferent”, “innovadora” i utilitzant les noves tecnologies. I d’altres ja fa temps que la posen en pràctica a les seves aules. Però què és el Flipped Classroom?  Quines aportacions ens ofereix? Què ens convida a reflexionar?

Això no és Flipped Classroom

Per nosaltres el Flipped Classroom no és NOMÉS capgirar el procés d’ensenyament – aprenentatge tradicional a través de l’ús del vídeo enlloc del discurs presencial del docent. Per nosaltres el Flipped Classroom NO SIGNIFICA que les activitats a l’aula venen preestablertes pels llibres o per les fitxes amb l’objectiu “d’aprendre” i “consolidar” la teoria del vídeo que els alumnes han vist a casa. Per nosaltres el Flipped Classroom NO ÉS homogeneïtzar els continguts escollits pel docent i distribuir-los a través de la xarxa mitjançant el vídeo. Per nosaltres NO CONSISTEIX en posar el vídeo com a deures i que tots els alumnes l’hagin de mirar sense pensar en aquells que no tenen accés a Internet. El Flipped Classroom NO ÉS el nou paradigma metodològic ni la solució als problemes i reptes que requereix l’educació avui.

flipped1

El Flipped Classroom, un punt de partida per promoure un canvi pedagògic global

Per nosaltres el Flipped Classroom és un punt de partida per reflexionar sobre certes mecàniques i dinàmiques suposadament pedagògiques de la relació “ensenyament-aprenentatge”, i per aquest motiu pensem que existeixen dos nivells sota el paraigua del Flipped Classroom.

Primer nivell

Per una banda hi ha la metodologia pròpiament que es podria entendre dins d’una sessió de classe, en el transcurs d’una unitat didàctica o bé dins d’una programació al llarg del curs. En aquest cas, els continguts venen prestablerts per diferents agents educatius que prenen decisions respecte el què han d’aprendre i saber els alumnes. Aquests poden ser els docents, la línia pedagògica del centre en qüestió, el currículum, entre d’altres criteris. Per tant, la metodologia s’aplica per tal d’aprendre certs continguts a través d’una seqüència del procés d’ensenyament – aprenentatge formada per una part teòrica i una part pràctica i que una serveix per consolidar l’altra. En aquest cas, es capgira el procés tradicional i la part teòrica es fa casa a través de l’ús de diferents materials multimèdia o no, ja que no necessàriament han de ser només vídeos, i la pràctica a l’aula. Pel que fa la part pràctica, aquesta s’organitza a través de diferents activitats i dinàmiques mitjançant un treball cooperatiu, col.laboratiu i utilitzant la tecnologia. En aquesta part de la seqüència d’aprenentatge que es dóna a l’aula, el rol del docent i el de l’alumne és molt diferent d’un enfocament tradicional, ja que ambdós són agents actius i constructors de coneixement i a més, el docent esdevé un guia en el procés d’ensenyament – apenentatge. De la mateixa manera, l’alumne esdevé un agent actiu, ja que aprèn fent juntament amb altres companys.ç

flipped 2

Segon nivell

 continguts preestablerts com en l’anterior nivell, sinó que es dibuixen a partir de projectes on tots els agents hi poden aportar, principalment i sobretot els alumnes. En aquest sentit, podem parlar d’un aprenentatge autèntic, autònom i que es recolza en la veu dels alumnes principalment, tot i que és una comunitat intel·ligent i que aprèn.

En aquest sentit doncs, el centre de la seqüència d’aprentatge hi han els alumnes que esdevenen agents actius, amb poder de decisió a l’hora del que volen aprendre i com ho volen fer. Tenen llibertat per escollir, teixeixen xarxes d’aprenentatge amb els seus companys a partir de compartir interessos i inquietuds comuns, co-construeixen coneixement a partir de la interacció amb tots els agents de la comunitat educativa tant a dins com a fora de l’aula. Per aquest motiu és imprescindible la presència de la tecnologia, ja que aquesta esdevé invisible perquè la seva apropiació per part de tota la comunitat és molt natural. Les dinàmiques i les activitats d’aprenentatge van estrictament relacionades amb els propòsits que han decidit conjuntament els alumnes, els docents i els diferents agents educatius involucrats en els recorreguts d’aprenentatge a través de metodologies actives i participatives. Algunes d’aquestes metodologies són l’Aprenentatge Basat en Projectes, l’Aprenentatge Basat en Reptes, entre d’altres. Per tant, el fet de capgirar la seqüència d’aprenentatge com enfocament i cultura de tot el centre, suposa reconèixer i acceptar que precisament l’aprenentatge i tota la comunitat educativa estan al servei els uns amb els altres amb l’objectiu d’aprendre.

En aquest nivell el docent no és un expert, sinó que utilitza la seva expertesa al servei de la comunitat i dels seus alumnes. Acompanya, guia, suggereix, provoca, proposa, sedueix i co-dissenya experiències d’aprenentatge i és una persona que aprèn amb i per la resta. L’alumne és un agent actiu, que co-construeix coneixement a través de la interacció amb la resta i amb la xarxa que construeix amb els seus companys i agents de la comunitat. La seva veu és escoltada i els seus interessos són el que guien els aprenentatges.

flipped3

I ara què?

Per nosaltres el Flipped Classroom és molt més que una metodologia, i les possibilitats, aportacions i reflexions que comporta el fet de capgirar o invertir el procés d’aprenentatge tradicional ens ensenya que hi ha molt més al darrere si sabem estirar el fil i veure-hi més enllà.

La tecnologia pel canvi educatiu

gener 11th, 2016|

La Tecnologia pel Canvi Educatiu

Segurament a hores d’ara tothom sap de la importància de promoure i generar un canvi educatiu pels alumnes d’avui i d’un futur no massa llunyà. Un canvi que situï a l’alumne en el centre del procés d’aprenentatge, on ell en sigui el protagonista i vagi vivint experiències i vivències, proposades i guiades pel docent, que el facin créixer i desenvolupar-se de forma integral. Un canvi que ensenyi a viure el món d’avui i el de demà, no el d’ahir, on es plantegin, treballin i assimilin aprenentatges significatius que siguin útils i es puguin aplicar al llarg de la vida. Un canvi que no es focalitzi en la memorització, repetició i mecanització de conceptes i dades, sinó en l’adquisició d’una sèrie de destreses i habilitats per formar-se com a persones competents en tots els camps.

Un canvi d’aquesta magnitud requereix tenir en compte molts aspectes, i sense cap mena de dubte, la tecnologia n’és un d’ells. Actualment vivim l’era digital, on la tecnologia té un paper principal al dia a dia de tots els ciutadans. Els joves i adults l’utilitzen per treballar, per esbargir-se, per comunicar-se i per aprendre, entre altres, i els infants neixen i creixen rodejats d’ella. És la seva plataforma, és el seu medi, són les seves eines… prous motius com per pensar a incorporar-la a l’aula.

La tecnologia, ben utilitzada, aporta molts beneficis. És una eina molt poderosa i amb un gran poder d’atracció. Ara bé, no ens hem de deixar enlluernar per la gran quantitat d’eines, programes i aplicacions de què disposem actualment al mercat i perdre de vista l’objectiu pedagògic. Tota dinàmica, activitat, repte o problema té un objectiu de fons que ha estat pensat, reflexionat i elaborat prèviament a l’execució d’aquesta. Un objectiu establert d’acord a unes necessitats detectades o a uns aprenentatges que es volen treballar. Així doncs, estaríem cometent un greu error si primer penséssim quina eina o aplicació volem utilitzar i a partir d’aquí plentegéssim l’objectiu a desenvolupar. La tecnologia no ens ha de marcar l’objectiu, sinó que ens ha d’ajudar, si és necessari (no sempre ho és), a aconseguir l’establert basat en el criteri pedagògic.

Us mostrem a continuació un recull personal d’eines TIC que poden ajudar que es produeixi aquest canvi educatiu que busquem. Són eines molt potents però alhora perilloses si se’n fa un ús indegut i la seva finalitat no és la correcta. Us animem a que les proveu i experimenteu, remarcant la importància de l’objectiu pedagògic de fons. Abans que robots som persones!

  1. Kahoot: Eina que et permet fer qüestionaris de forma gamificada a través de les TIC per tal que els alumnes responguin de manera ràpida i correcte. Pots connectar tota l’aula a la mateixa partida i dissenyar moltes activitats. Motivació i ganes garantides! Requereix ordinador del docent i dispositiu mòbil (ordinador, tauleta o telèfon) per a cada alumne.
  2. Edpuzzle: Crear “classes” virtuals a les quals els alumnes s’hi poden afegir mitjançant un codi. Adjuntant vídeos a les classes aconseguim que els alumnes els puguin mirar i contestar les preguntes que s’hagin plantejat. Et permet a més editar-los per tal d’adaptar-los al teu context. Requereix ordinador del docent i dispositiu mòbil (ordinador, tauleta o telèfon) per a cada alumne.
  3. Co-rubrics: Extensió de Google que permet crear rúbriques d’avaluació. Aquestes es poden enviar als alumnes i rebre’n la resposta. Requereix ordinador del docent i dispositiu mòbil (ordinador, tauleta o telèfon) per a cada alumne.
  4. Plickers: Crear qüestionaris que els alumnes responen a través d’una cartolina amb un codi QR. El docent escaneja les cartolines alçades dels alumnes i obté les respostes a l’instant. Molt pràctic i senzill. Requereix telèfon mòbil del docent i cartolines Plickers.
  5. Remind: “Whatsapp educatiu”. Comunicar-te amb alumnes i pares de forma unidireccional. Només el creador del grup pot escriure. No es mostren dades personals doncs t’afegeixes al grup a través d’un codi pin. Requereix telèfon mòbil per a cada usuari.
  6. Google drive: Eines de Google online com el processador de textos, full de càlcul o les presentacions en diapositives. Requereix ordinador o tauleta.
  7. Skype o Hangout: Eines per fer videoconferències amb altres persones estiguin on estiguin. Un exemple que demostra que l’aula no són simplement les quatre parets del centre, sinó tot el món. Requereix algun dispositiu tecnològic o mòbil.
  8. Glogster: Creació de pòsters amb paraules, imatges, vídeos, sons… tot i més. Ideal per treballar originalitat i creativitat donant llibertat als alumnes. Requereix ordinador.

I vosaltres què en penseu de la tecnologia pel canvi educatiu? Coneixeu o utilitzeu alguna eina TIC diferent que us funcioni?

Storify del projecte “Documental 2015” IE Les Vinyes

gener 4th, 2016|

Tal  com vam anunciar setmanes enrere, el passat mes de novembre l’IE Les Vinyes ens va donar l’oportunitat de participar i col·laborar en el seu projecte de 2n d’ESO anomenat “Documental 2015”. Aquest va consistir en la creació d’un documental sobre els sòls donant resposta a les preguntes fetes pels alumnes de primària.

Van ser dues setmanes intenses, plenes de feina, tasques, responsabilitats i sentiments que van concloure amb un gran resultat i una fantàstica presentació davant dels pares.

MakeIt! Education ha creat aquest storify per poder mostrar-vos des de dins tot el que va passar durant aquells dies i com es va desenvolupar el projecte.

Ens agradaria tornar a donar-vos les gràcies a tot l’IE Les Vinyes per fer possible la nostra participació i en especial a Sergi del Moral i Pere Royo. Esperem que us sigui de profit el recull del projecte.

Creativitat, repte i oportunitat

desembre 28th, 2015|

Mirem una mica enrere i ens situem al segle XIX, època de la Revolució Industrial, on es buscaven persones mecàniques i repetitives, tallades per un mateix patró que sabessin fer la tasca encomanada de forma ràpida i eficient. Pensar no els servia de res, no era necessari, i molt menys crear. Simplement s’havien de limitar a repetir una i altra vegada la seva funció per tal de perfeccionar-la i fer-la millor, més ràpid i més vegades. La societat d’aquella època premiava les persones que seguien tot el que es deia fil per randa i castigava aquelles que ho plantejaven o feien diferent, els que sortien del camí.
L’educació d’aleshores es basava en la idea d’un món igual i tancat, no canviant i ple de certeses, provocant que la creativitat es deixés de banda ja que era totalment inútil. El docent era el gran guru que tenia tots els coneixements i els traspassava als seus alumnes, que a base de repetició, memorització i mecanització havien d’assimilar. Els continguts, les activitats, les respostes i fins hi tot les opinions i punts de vista ja estaven establerts i fixats, impedint així que els alumnes plantegessin altres camins o possibilitats, creant una societat igual, amb un sol color predominant.
No obstant, el món actual ja no s’assembla al d’aquella època. Les necessitats han canviat i la forma de vida és molt més avançada gràcies a l’aparició d‘Internet i a l’evolució de la tecnologia. A més, l’arribada d’aquesta famosa crisi econòmica ha fet que totes les seguretats que teníem anys enrere, formació acadèmica, feina i lloc de residència, entre altres, hagin esdevingut incerteses. Així doncs, davant d’aquest món incert, hem de seguir educant a tots els alumnes amb una única direcció? Han de seguir aprenent a base de repetició, mecanització i memorització? Els hem de marcar un sol camí a seguir com a únic i correcte? Tal com diuen Batet, M. , Ponti, F. i Segarra, E. “el problema no és que la forma de vida i les necessitats actuals siguin diferents, l’error recau en educar a les noves generacions amb vells paradigmes totalment obsolets”.
El món actual es basa en la imaginació, innovació i creació. En buscar camins alternatius a tots els que ja estan fets, en trobar solucions adverses i diferents a aquelles que ja hem plantejat anys enrere. Es tracta de ser diferent, d’aportar quelcom nou que ajudi a la societat, de reinventar allò que ja està fet dotant-lo d’un plus extra. I tot això s’aconsegueix entrenant-se. Si, entrenant-se.
La creativitat, entesa com a “la capacitat per a tenir idees originals i aportadores de valor” (Batet, M. , Ponti, F. i Segarra, E. 2015) no és una capacitat innata. Tal com diu Ken Robinson “el creativo no nace, se hace”. Hem de treure’ns del cap falsos mites que diuen que la creativitat es porta a dins quan es neix. Aquesta es pot i s’ha de treballar si volem aconseguir millora, però per fer-ho hem de tenir en compte nombroses consideracions. D’entrada, crear un ecosistema creatiu en el qual s’afavoreixi la seva pràctica, que consisteix, entre moltes altres coses, a treballar preguntes obertes amb els alumnes, acceptar diferents vies i camins per arribar a la resolució del problema, no castigar l’error sinó entendre’l com a una oportunitat per aprendre, incentivar que pensin diferent, tractar temes motivadors, que el docent prediqui amb l’exemple i donar llibertat per l’elecció.
Així doncs, ajudem a les noves generacions a estar preparades pel món del present i del futur i no pel del passat. Treballem la creativitat des de les primeres edats per aconseguir que els alumnes tinguin la capacitat de resoldre diferents situacions de diferents maneres. Lluitem per formar a persones innovadores, curioses, inquietes i creatives. Vetllem pel seu futur i pel de tots nosaltres.
(Foto/ Flickr:@Noelle Buske)

Col.laboració a l’Institut – Escola Les Vinyes de Castellbisbal

novembre 13th, 2015|

Des del passat Dilluns fins al proper dia 20 de Novembre, estem col.laborant i aprenent sobre l’aprenentatge basat en projectes amb els alumnes de 2n d’ESO de l’IE Les Vinyes de Castellbisbal.

Gràcies al nostre amic i company Sergi del Moral, durant aquestes dues setmanes estem tenint l’oportunitat de viure en primera persona què és i  com es porta a terme una experiència d’aprenentatge basat en projectes. Enguany, els alumnes de 2n d’ESO estan duent a terme un projecte sobre els sòls, en el qual hauran de realitzar un documental sobre el tema a partir de respondre preguntes que els alumnes i companys de primària els hi van formular sobre el mateix tema.

Com us podeu imaginar, el procés és complex i molt intens, ja que en dues setmanes han de treballar en equips de 4 persones, on cada equip ha de realitzar un vídeo de 3 minuts sobre una pregunta determinada sobre els sòls. Cada equip està format per un director, un guionista, un editor i un productor, i cada un d’ells té unes responsabilitats i tasques concretes, a banda d’aportar allò que aprenen en el grup d’experts.

Què són els grups d’experts? Els grups d’experts són els alumnes que s’agrupen per rols en sessions concretes per aprendre certs coneixements i tasques pròpies de cada rol. Per exemple, tots els directors s’agrupen amb un docent i durant una sessió aprenen aspectes relacionats amb el seu rol a través de reptes i propostes pràctiques que el docent els hi planteja relacionades amb la realització del vídeo final.

v3

v2

Un aspecte característic de la proposta de l’aprenentatge basat en projectes de l’IE Les Vinyes és que les preguntes sobre les quals treballen els alumnes de 2n d’ESO, són formulades pels companys de primària del mateix centre. Per tant, el documental que fan els alumnes de 2n ha d’estar pensat pels alumnes de primària i les famílies, és a dir, que el públic que veurà el documental seran nens i nenes i les seves famílies. Això implica que els alumnes de 2n d’ESO han crear un documental pensant de quina manera poden entendre les respostes que han plantejat els seus companys. D’aquesta manera, l’aprenentatge basat en projectes de l’IE Les Vinyes és una proposta integrada entre diferents nivells educatius.

Al llarg de les dues setmanes del projecte, els alumnes tenen diferents sessions d’experts sobre temes relacionats tant en la creació i difusió del documental, com persones expertes sobre el tema que estan treballant. Dins d’aquestes sessions, nosaltres vam realitzar uns tallers sobre la difusió de projectes i iniciatives a través de les xarxes socials. Els tallers van tenir bona acollida pels alumnes i per part dels docents del projecte.

v4

Per part nostra estem molt agraïts al Sergi del Moral, al Pere Royo i a totes les persones que formen part de l’IE Les Vinyes per obrir-nos les portes de casa seva i fer-nos sentir com a casa. Sou molt bona gent! Moltes gràcies per aquesta experiència!

v6

Col.laboració al Diari de l’Educació

novembre 11th, 2015|

El passat dilluns va sortir publicada l’entrevista que ens van fer fa uns dies el Diari de l’Educació. Aquí us l’adjuntem perquè hi feu una ullada i perquè hi digueu la vostra! “La millor formació per a un mestre és que els companys innovin”.

Dir-vos també que des d’avui hem encetat un blog dins del Diari de l’Educació en el qual parlarem sobre les últimes tendències sobre metodologies d’aprenentatge i innovacions educatives.Aprofitem aquesta entrada per donar les gràcies al Pau Rodríguez i la Mireia Biel per donar-nos la oportunitat de poder formar part del Diari de l’Educació i aportar el nostre granet de sorra a la comunitat educativa del nostre país. Moltes gràcies!

Com tenir als alumnes motivats a l’aula?

setembre 28th, 2015|

Motivació. Sí, allò que ens anima i ens mou a actuar o fer alguna cosa. Concepte bàsic que hauria d’aparèixer a totes o gairebé totes les coses que fem diàriament. Per què? Doncs perquè quan fem una cosa que ens motiva la fem millor, hi dediquem més temps i esforç, més passió i ganes, i tot això es tradueix en un resultat més positiu, potser no en el producte final, però si en el recorregut.

Estareu d’acord que a poca gent li agrada fer coses que no el motiven. Més aviat ho intenten evitar sempre que poden. Imagineu-vos que aquesta cosa desmotivant s’ha de fer cada dia, de dilluns a divendres, de 15 de setembre a 20 de juny, i a sobre durant 6 hores diàries. Creieu que el resultat que podem obtenir serà molt positiu? Estareu pensant que vosaltres a la vostra feina també feu coses desmotivants, esperem que no sempre, i no durant 6 hores, sinó 8. Sí, teniu raó, però en aquest cas els que ho han de fer són nens i nenes i noies i noies que tot just comencen a descobrir què és la vida i que s’han trobat, sense poder escollir, tancats a una escola obeint ordres.

Si volem que aquests alumnes que no han pogut escollir, per raons òbvies, aprenguin el significat d’anar a l’escola, coneguin i creïn vincles d’amistat amb altres nens, tinguin ganes i passió per aprendre, per escoltar als mestres i participar, per experimentar i provar coses, tenir uns bons valors i hàbits, ser competents pel món que es trobaran anys més tard i pel que viuen ara, per ser curiosos i inquiets i per ser feliços a dins i fora l’escola, els hem de MOTIVAR!

Tampoc hem de descuidar la motivació intrínseca que porten dins els propis alumnes. Segur que molts d’ells tenen ganes d’anar a l’escola, aprendre i gaudir, però si els estímuls que constantment reben són poc engrescadors i no els atrauen prou, la seva motivació personal decaurà.

Per tant, hem de motivar a aquells alumnes que vinguin “buits” de casa i mantenir les ganes d’aquells que venen amb la “motxilla plena”.

Aquest post no planteja cap “recepta màgica” ni solució definitiva a la possible falta de motivació que hi pot haver en algun alumne que conegueu. Simplement planteja uns consells que, des de la nostra experiència, pensem que poden ser útils i aplicables. Aquí en teniu uns quants, però de ben segur que n’hi ha molts més. Podeu compartir-los i dir la vostra!

  • Conèixer i interessar-se pels alumnes. Saber què els agrada, els seus hobbies, els seus gustos, el que els motiva, tant de dins com fora l’escola.
  • Escoltar-los i deixar que participin. Que puguin dir la seva. Que es puguin expressar. El docent ha de parlar poc, escoltar molt, plantejar i obrir interrogants.
  • Comptar amb la seva opinió a l’hora de decidir coses de l’aula i fins hi tot del centre. Fer-los partícips de les activitats que es duguin a terme.
  • Fer que entenguin l’error com una oportunitat per aprendre. No com un aspecte negatiu.
  • Innovar. Amb activitats, dinàmiques, eines, recursos i fins hi tot amb la manera de dir “Bon dia”. Cada sorpresa, per petita que sigui, fa que l’alumne es senti atret i motivat.
  • Utilitzar les TIC. Són la seva plataforma. Hi hem d’anar nosaltres, no podem fer que ells vinguin a la nostra.
  • Reconèixer el seu esforç i reforçar-los positivament.
  • Humor. Sí, humor. No hi ha res de dolent en fer algunes bromes als alumnes i riure tots junts. Aconseguirem que tota l’aula es senti unida i passi una bona estona.
  • Ser diferents. Ens motiva allò que no hem vist o no hem fet mai, no el que estem cansats de fer i veure cada dia.
  • Utilitzar la imaginació.
  • Marcar reptes i objectius a curt termini que puguin anar superant.

Coneixeu i/o apliqueu més consells per mantenir motivats als vostres alumnes? Compartiu-los per tal que tots aprenguem de tots.